Sunday, June 5, 2011

Resipi ButterCream

Ada banyak resipi untuk membuat aising krim mentega ini. Di Barat, mereka lebih suka mengunakan shortening dan gula aising. Di Malaysia pula kita menggunakan bahan-bahan seperti mentega (Buttercup), krimwell (majerin putih untuk aising),sirap gula, gula aising dan lain-lain. Terpulanglah kepada anda untuk menggunakan resipi yang mana satu.

Aising Krim Mentega 1
Bahan-bahan :
250 gm mentega Buttercup
250 gm majerin krimwell
250 gm gula aising
2 sudu besar air susu

Cara Membuatnya :
1. Satukan mentega dan krimwell dan pukul kelajuan maksima sehingga kembang dan ringan.
2. Ayak gula aising dan masukkan ke dalam adunan diatas bersama air susu.
3. Pukul lagi hingga gebu dan ringan.

Tip : Mentega hendaklah dikeluarkan dari peti sejuk 30 minit sebelum digunakan.Mentega dan krimwell hendaklah dipukul hingga light and fluffy (gebu dan ringan) baru masukkan gula.Jika ia tidak cukup gebu,aising akan mudah cair dan lembik.

Aising Krim Mentega 2
Bahan-bahan :
250 gm mentega
250 gm krimwell
250 gm susu krimer manis @ sirap gula (glucose syrup)
1/2 sudu teh esen vanila

Cara Membuatnya :
1. Satukan mentega dan krimwell dan pukul kelajuan tinggi hingga gebu dan ringan selama 15 minit.
2. Perlahankan kelajuan dan masukkan susu krimer manis atau sirap gula. Masukkan esen vanila.Pukul lagi kelajuan sederhana selama 5 minit hingga gebu dan rata.

Tip:
Aising ini cukup untuk menyalut dan menghias kek berukuran 9 inci. Krim yang berlebihan boleh disimpan dalam petisejuk selama 3 bulan. Untuk digunakan semula,keluarkan dari peti sejuk agar ia lembut dan kacau atau pukul semula.Sirap gula boleh dibeli di kedai menjual bahan kek. Aising yang telah siap boleh diwarnakan dan ditambahkan perisa seperti oren, pandan, mocca dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment