Saturday, June 11, 2011

Burger Mini A.K.A Burger Kampung

okeh..yang panjang tu hasil kerja tangan hubby ku..dia mau yg besar sbb ini fav dia..
Ini first time mencuba nasib membuat burger ni..slalu beli ja di kedai..tengah surf2, terjumpa resipi ni..Memang menjadi and sedap..lembut di dalam, dan di luar nya macam ada rangup2..resipi ni sesuai untuk buat burger ni atau pun donut..

BAHAN_BAHANNYA :-)

1 1/2 cawan tepung gandum
2 camca besar susu tepung
1 1/2 camca besar gula kastor
1 1/2 camca besar shortening (tapi, stok shortening dah habis, maka saya ganti dgn majerin)
1/4 camca teh garam halus
100ml air suam*
1 camca teh instant yeast* (*disatukan dan kacau rata, biar hingga berbuih)
sedikit air tambahan
Sambal tumis ikan bilis scukupnya
Hirisan timun

CARA MEMBUATNYA :-)

Dalam satu bekas, satukan tepung, susu tepung, gula halus, lemak sayur dan garam halus, gaul rata dan tuang bancuhan yis tadi. Gaul rata, jika kurang air, tambah sedikit lagi dan gaul hingga menjadi doh yang tidak melekit di tapak tangan dan juga mangkuk.

Tabur tepung pada meja kerja, keluarkan doh dan bagi kepada 10 bahagian, saya timbang 45gm setiap satu, bulat2kan seperti membuat bun, susun dalam loyang yang di tabur sedikit tepung, buat hingga siap dan biar 40-45 minit atau kembang.

Goreng dalam minyak sederhana panas hingga kuning keemasan pada kedua2 bahagian. Angkat, toskan, letak atas paper towel. Bila sejuk, belah dan letak sambal tumis dan juga hirisan timun. Gunakan pisau bergerigi halus untuk mendapatkan potongan yang cantik (pisau untuk belah roti burger tuuu)..Hidangkan, Selamat mencuba dan Selamat Kenyang...

No comments:

Post a Comment