Friday, June 10, 2011

Sosej Roll

Ini hasilnya..memang terlebih gebu, sampai tertutup sosej di hujung tu..hahaha..x apa..homemade kan..yang penting, rasanya..TIP TOP~ 

Hello..jumpa lagi..Tadi petang, saya ada buat sosej roll untuk anak buah saya..Ini kali ke-3 saya buat ni, dan betul2 yakin resipi ni paling sedap dan puas hati dengan hasilnya. Tidak sampai 2 jam, habis licin! hahahaha...

SOSEJ ROLL

BAHAN DOH :-)
300gm tepung gandum (saya pakai high protein flour)
55gm gula halus
1/4 camca teh garam
1 camca besar susu tepung
1/2 camca teh bread improver
30gm minyak sapi (guna mentega pun boleh)
1 1/2 camca teh instant yeast
30gm telur (1 biji telur, di kocok sedikit dan timbang)
100ml air suam
50ml air (extra)

BAHAN-BAHANNYA :-)
14 batang sosej (saya pakai brand ayamas yang honey), rebus 2 minit, toskan dan biar sejuk
Telur (guna baki telur dalam resipi)*
1/2 camca besar susu sejat* (*disatukan dan kacau rata)
Biji bijan untuk hiasan

UNTUK DOH:- Dalam air suam, masukkan yis dan 1 camca teh gula halus (dari 55gm gula dalam resipi), kacau rata dan biar berbuih. Satukan semua bahan2 lain kecuali minyak sapi@mentega, gaul rata dan masukkan bancuhan ragi tadi. Uli dan tambahkan air (yang extra 50ml tadi) sedikit demi sedikit sehinggan menjadi doh. Tambah minyak sapi@mentega dan terus menguli hingga mendapat doh yang licin, kenyal dan tak melekat di mangkuk adunan. Bulat2kan doh, tutup dengan plastik bersih dan perap 50 minit.

CARA2 MEMBUATNYA :-


Canai doh roti tadi dalam bentuk 4 segi tepat, kemudian potong kepada 14 bahagian (dalam gambar tu sya potong 7 bahagian ja), ambil 1 bahagian dan lilitkan pada sosej, pastikan punca doh tadi berada di bawah lilitan pertama, ini untuk menggelakkan doh terbuka. Lilit hingga ke hujung dan selitkan bawah ilitan terdahulu.

Kemaskan dan susun dalam dulang pembakar yang telah di sapu sedikit mentega. Buat hingga siap. Biar kan 45 minit hingga naik. Sementara itu, panaskan oven pada suhu 190c sekurang2nya 10 minit. Sapu roti tadi dengan bancuhan telur + susu cair dan tabur dgn bijan. Bakar roti 25 minit atau hingga perang keemasan (aha! saya punya itu telebih masak, warna nya kecoklat gelapan..hahaha). Sejukkan atas jaringan sepenuhnya sebelum di hidangkan.....SELAMAT MENCUBA!

No comments:

Post a Comment